۱۳۹۰ آذر ۲۴, پنجشنبه

مصاحبه مفصل با مصطفی دنیزلی : دوباره برمی گردم، شاید برای آخرین بار


 مصطفی دنیزلی: مثل یک باتری شارژ شده هستم /كنسرت مي روم فيلم مي بينم و سريال تماشا مي كنم!/فوتبال همه زندگي من نيست

  سايت گل - مصطفي دنيزلي با اين مصاحبه جذاب به فوتبال تركيه بازگشت. او بعد از ماهها دوري از رقابت ، انزوا را رها كرده و با انگيزه به دنياي مربيگري بازخواهد گشت. شايد قسمت او حضور در ايران باشد. جايي كه همه بي صبرانه انتظارش را مي كشند. ترجمه مصاحبه آقامصطفي با روزنامه آكشام را در سايت گل بخوانيد.

تباني در فوتبال تركيه
در پرونده تباني  اشخاص مورد اتهام باز است شاید صحبت کردن در مورد آنها  صحیح نباشد اما آنکه به نظر شما عکس العمل فوتبال ترکیه چه می تواند باشد؟



اینکه در این رابطه چه بگویم نمی دانم ولی سالهاست این اتفاقات و اشخاصی که وارد اینگونه مسایل بشوند بوده و بدلیل عدم برخورد خیلی راحت این کار ها را انجام داده اند.
 آیا اشخاصی هم به هدفشان رسیده اند؟


در نگاهی به یک مسابقه شما می توانید اتفاقاتی که می افتد را ببینید و حس کنید در ترکیه در مسابقاتی که به نوعی مورد ظن بوده چشمهای زیادی هستند که چیزی نمی تواند از نگاه آنها دور بماند .سالهاست در همه امورات ورزش بوده ام و دیده شده ام و در زندگی ام تجربه کرده ام ، اینگونه انسانها شانس خود را در حقیقت از دست می دهند، اگر بگوییم که این اشتباهات در یک ان اتفاق می افتد هم صحیح نمی باشد ، دوران ورزشی ام با همچو حوادثی روبرو بو ده ام باید اینگونه ادم ها از فوتبال دور بمانند ، حال مسئولین قضایی چه تصمیمی خواهند گرفت ، خواهیم دید .

14 ژاتویه روز محاکمه است ؟
14 ژانویه روزی است که 2 اتفاق مهم را شاهد خواهد بود روز ولنتاین وروز محاکمه، ان روز هر کسی با چه روبرو خواهد شد معلوم خواهد گشت . در ترکیه همه ،همه چیز را زیر نظر دارندو این یک خود یک خطریست و همه با تحلیل خود مسایل را پیگیری می کنند حتی نمایندگان پارلمان که می خواهند در مورد تبانی در فوتبال قانون وضع کنند.
دلبستگی و عشق به فوتبال چگونه لطمه دید؟
اینگونه اتفاقات در هر موقعیتی نمی تواند لطمه بزند، به شرطی که بدانیم با کدام پلان می خواهیم این قضییه را حل کنیم اعتماد ها نباید از بین برود هر چند ضربه هم دیده، درست یا غلط یک سری مسایل بعد ازاین در سطح ملی باید هم اندیشی شود . در لیگ قهرمانان بعد دریافت 7 گل از طرف دینامو زاگرب در مقابل لیون سرمربی تیم آژاكس شروع به لعن و نفرین کرد.اما پلاتینی هم رئیس یوفا تاکید بر احترام به افراد حاضر در میدان کرده....پس با این اتفاق به اشخاص درگیر در فوتبال ترکیه هم باید برهمین احترام تاکید داشته باشد. اگر به بازی لیون و دیناموزاگرب تحسین کرده ، به مسابقاتی که در ترکیه برگذار کرده 5 مرتبه باید بیشتر تحسین کند.
تا زمان محاکمه نمی خواهید تحلیلی داشته باشید؟ آیا منتظر رای سنگینی هستید؟
من هم از بیرون منتظرم تا این پرونده و رای آن مشخص شود. بنظرم نباید در مورد جزئیات و موارد آن رسانه ها و مطبوعات وارد شوند و افراد و افرادی هستند که مسئولیت این کار را دارند و این را هم باید ببینیم قانون گذاران پارلمان هم چه تصمیمی می گیرند ، باید منتظر ماند.

دربي استانبول
یک دربی بزرگی را پشت سر گذاشتیم ، سومین دربی بزرگ دنیا ، فنرباغچه و گالاتاسرای ، چه تعداد تماشاگرانی در دنیا این بازی را دیدند معلوم نیست! به نظر شما در دنیا از دربی ترکیه استقبال می شود؟
این که چه کسانی نام سومین دربی دنیا را داده اند نمی دانم حال دربی دوم یا هفتم ولی فرق خاص و زیادی احساس می شود چه قبل از شروع مسابقه چه در استادیوم.
بیشتر توضیح دهید؟
در اروپا فقط در روز بازی حال و هوای دربی ملموس است ولی در اینجا خیلی جلوتر مستقیماً وارد این قضیه می شوید دربی فنرباغچه و گالاتاسرای از هر خانه کشور ما و از هر تک به تک مردم صحبت می شود ، این هم شانسی است، در خانه رئال ، بارسلونایی و یا در خانه گلاسکو رنجرز ، سلتیکی را نمی توانید پیدا کنید چون عناصر متفاوتی هست مثل رفتارهای دیپلماتیک ، در حالی که در ترکیه در یک خانه پدر و پسر  و مادر هرکدام یک تیم را دوست دارند در همچو خانه هایی زنده و مستقیم در مورد دربی ها صحبت می شود از این منظر به نظرم یکی از دربی هاست.

 مثل یک باطری شارژ شده هستم
هم برای تیم ملی و هم بشیکتاش نامتان مطرح شده است آیا به میادین فوتبال باز می گردید؟
بله حتماً ، من بر می گردم. شاید برای آخرین بار و این که چند سال طول بکشد نمی دانم بازگشتم تنها امضای قرارداد نیست بلکه دنبال هدف بزرگی هستم و باید بدانم آن تیمی که انتخاب می کنم داشته هایش چیست؟ وهدف گذاری تیم مورد نظر مهمترین فاکتور انتخاب من است که می تواند شانس را برای موفقیت زیاد کند.این آخرین بازگشت من است ، هدف را شناخته و بعد رسیدن به آن به کنار می روم ، برای همین برگشتم ، عین یک باطری شارژ شده هستم که نگران برگشتم نباید شد.
فعلاً که در فکر بازگشت نیستید ولی در این زمینه کارهایی می خواهید انجام بگیرد؟
من صراحتاً جواب شما را نمی دانم و در مورد بشیکتاش هم این امر خیلی مهمی است ، بشیکتاشی بودنم چیزی را عوض نمی کند. ولی آنها از اول فصل خوب بوده اند و هم اکنون از یک کادر خوبی برخوردارند و یک ترانسفر خوبی امسال انجام داده اند.
ايا شما در اين موفقيت نقسي داريد؟
 حدود 1.5 سال از دوری من می گذرد ، برای من بنظر ده ها سال است. در صورتی که همان1.5 سال است و حتی در اکثر نفراتی که جذب شذه اند با نظرات من بوده.

فوتباليستها بايد سواد داشته باشند
نظرتان درباره سرمربي جديد تيم تركيه چيست؟
مربی جدید تیم ملی می تواند انتظارات را برآورده کند ، این پتانسیل در فوتبال ترکیه هست و بالاخره هر موفقیتی به دست آید ، به نام فوتبال ترکیه نوشته خواهد شد.
او چه كارهايي بايد انجام بدهد؟
دوستی و برادری در بین بازیکنان – احترام متقابل سرمربی و بازیکنان که نقش مهمی در موفقیت دارد. اعتقاد و اعتماد و این هم باید با عمل باشد نه حرف و سخن ، باید به تلاش بازیکنانشان ایمان داشته باشد ، برنامه خود را باید پیدا کند و الا در داخل رختکن با آفرین بچه ها گفتن نمی توانید برنده باشید.
بازیکن هم خیلی مهم است. بازیکنانی که پول زیاد می گیرند ولی بنیه شان خالی است مربی را ناکام نمی کند؟
البته که می کند ما در کشورمان دو راه را پیش رو داریم یا ورزش یا درس . شما استعداد هایی را کشف می کنید و روی آن ها کار می کنید که وقتی بزرگ شدند نمی تواننند دو کلمه حرف را کنار هم قرار دهند  و نمی توانند گوش به فرمان باشند . این مهم ترین نکته ای است که من از آن ناراحتم. تريلیون ها پول خرج می کنیم ولی بازيكن در رودررویی با یک رسانه نمی تواند مطلب خود را بگوید. شرط حضور در تیم ملی خواندن حداقل دوره راهنمائی است.
پدر شما هم گفته بود فوتبال بعد از اتمام درس ؟ 
 شرط ما این بود ، اول درس و اوقات فراغت فوتبال ، اولین شرط درس خواندن بود.


پدر نمونه 
با دخترانتان چگونه هستید؟
بی نظیرند – آنها حقیقتاً افتخار من هستند. یکی فارغ التحصیل از آمریکاست که برگشه و دختر کوچکم که زبان فرانسه را از ترکی بهتر حرف می زند، آن هم از دانشگاه قبول شده ، خیلی با استعداد است و هم بابای دختر و هم یک دوست صمیمی.
در زندگی دخترانتان هم تاکتیک ارائه می دهید؟
نه فقط  مشاوره می دهم  برای موضوعات و اتفاقات جدید، و انتخاب با خود آن هاست. توضیحی می دهم که دنیای من فوتبال است و آن دنیا را فقط با فوتبال پر کرده ام ولی یک انسان نمی تواند دنیای خود را فقط با فوتبال پر کند. من باید یک گوشه ای را خالی کنم برای دیگر مسائل.
چگونه قسمت خالی را پر می کنید؟
رسانه ها را از نزدیک تعقیب می کنم ، فوتبال ، مسائل اقتصادی و سیاسی کشورم و دنیا را پیگیری می کنم.  اگر صرفاً با دنیای فوتبال زندگی کنی ، دنیا به اندازه  توپ فوتبال می شود. با زن و بچه ات نمی توانی صبح تا شب از فوتبال صحبت کنی، برای آن ها چیزهای دیگر باید فراهم کرد.
چه کتاب هایی مطالعه می کنید کنسرت و تئاتر هم تعقیب می کنید؟
بله تعقیب می کنم . برای کنسرت هایی که می توانم حضور پیدا کنم می روم. سینما را هم پیگیر هستم ولی بیشتر DVD می بینم ، و یکی هم سریال ها را می بینم.

درخانه همسرم سرمربي است
 در رابطه با همسرتان صحبتی نکردید ، نکند دیگر از وی سیر شده اید؟ یا آن ها از شما ؟ اگر همچو کاری هست که یکی از طرفین یک طرفه اشباع شود به ما هم بگویید؟!
مثل آدم هایی که از کره دیگر آمده اند با من حرف مي زنيد ،خانم من زندگی اش را با مطالعه می گذراند. من هم همینطور. در مسائل مهم باید تفاهم داشته باشیم ، مسائل کوچک زیاد مهم نیست ، لذا روابطمان خوب است.
این تفاهم که می گویید چقدرش مربوط به عشق فی ما بین است؟
قسمت زیاد آن، درصد آنرا نمی توانم تعیین کنم ولی پتانسیل این قضیه بیشتر همسرم است.
در منزل سرمربی کی هست؟
من اصلاً به چنین چیزی فکر نکرده ام و نخواسته ام. من سرمربی تیم های فوتبال بوده ام. واو سرمربی سرمربی است ، هیچ ناراحتی از این بابت حس نمی کنم.
برای نماینده پارلمان شدن هم فکر کرده اید؟
خیلی پیشنهاد داشتم ولی هیچ وقت فکر نکرده ام. در پایان سال 1990  پیشنهادی دریافت کردم و مسئولیت های مهم پیشنهاد شد ولی اصلاً فکرش را نکردم. فعالیت در پست های اداری مثل شهرداری برای امثال من نیست.

 جوابهاي كوتاه :
فاتح تریم -  پاره تن من و یکی از دوستان قدیمی من است.
هاکان شوکر - رئیس جمهور من
برای هاکان و آلپای، دوصفت  که برای احترام بود استفاده می کردم.
چه می گفتید؟
به دختران میش کوچک و به آن ها میش بزرگ.
 کوچه بازار (ارتباط با مردم)– اگر کوچه بازار نباشد خرید و فروش و بازار هم نخواهد بود وقتی وارد ورزشگاه می شدم اول رو به تماشاگران می کردم تا 90 دقیقه آنها در پشتم بایستند تا به خانه برمی گشتم گرمایشان را در پشتم احساس می کردم... در این بازار همه چیز هست.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.