۱۳۹۰ شهریور ۹, چهارشنبه

انیس نقاش: از تهران گفتند که بختیار باید هرچه زودتر کشته شود


انیس نقاش، چریک لبنانی که اکنون ۶۳ سال دارد، عامل اولین ترور شاپور بختیار آخرین نخست وزیر ایران در دوران پهلوی است. برنامه ترور آقای بختیار توسط انیس نقاش به دلیل حایل قرار گرفتن یک در آهنی بین او و شاپور بختیار، نافرجام ماند.
آقای نقاش به اتهام اقدام به این ترور که به کشته شدن یک پلیس و یک شهروند فرانسوی انجامید، در سال ۱۳۵۹ خورشیدی (۱۹۸۰میلادی) در دادگاهی در پاریس به زندان ابد محکوم شد، اما کمتر از یک دهه بعد در پی صدور حکم عفو از طرف فرانسوا میتران، رئیس جمهوری وقت فرانسه از زندان آزاد شد و به ایران بازگشت. رهایی آقای نقاش از حبس را برخی با نقش ایران در آزادسازی گروگان های فرانسوی در لبنان، در پیوند می دانند.

انیس نقاش می گوید به اینکه عامل ترور شاپور بختیار بوده افتخار می‌کند
گفته می شود انیس نقاش در حال حاضر در ایران به تجارت مشغول است. در رسانه های نزدیک به حکومت در ایران هم از آقای نقاش با عنوان "رئیس مرکز پژوهشی امان" یاد می شود.
آقای نقاش در مرداد ماه سال ۱۳۸۷ در مصاحبه‌ای با خبرگزاری فارس، جزئیاتی از برنامه ترور شاپور بختیار را بازگو کرده است.
او درباره ورودش به ماجرای ترور آقای بختیار گفت: "حکم اعدام بختیار در دادگاه انقلاب صادر شد که امام هم آن را تأیید کرد. من به بچه‌های سپاه گفتم که باید هر چه زودتر عمل کنید چون این آدم خطرناکی است."
انیس نقاش برنامه ریزی برای ترور شاپور بختیار را چنین توصیف کرد: "کودتای نوژه طرح اولیه کودتایی بود که می خواستند شاه را با آن همه جنایتی که انجام داده بود به ایران برگردانند. جمهوری اسلامی فقط می دانست که چنین عملیاتی با چنین برنامه‌هایی علیه آن در حال اجراست، ولی نیرویی برای مقابله و جلوگیری نداشت."
آقای بختیار پس از انقلاب ۱۳۵۷ وارد فرانسه شده بود و با تاسیس نهضت مقاومت ملی ایران با حکومت تازه ایران مخالفت می کرد.
ابوالحسن بنی صدر، اولین رئیس جمهوری ایران آقای بختیار را به دخالت در کودتای نوژه و همکاری با صدام حسین رهبر عراق در ابتدای جنگ متهم کرده است.
انیس نقاش می گوید: "من به بچه‌های سپاه گفتم که باید هرچه زودتر عمل کنید چون این آدم خطرناکی است ولی آنها هیچ اطلاعات و کانالی نداشتند. بهشان گفتم که من تجربه کار عملیاتی دارم و این کار را بر عهده می گیرم."

سخنرانی صادق خلخالی و نافرجام ماندن ترور بختیار

بر اساس روایت آقای نقاش، او برای برنامه ریزی ترور آخرین نخست وزیر حکومت پهلوی، از ایران خارج شده و مدتی در فرانسه مقدمات انجام ترور نخست وزیر پیشین ایران را فراهم کرد.
"رفتم و کار شناسایی را انجام دادم و بعد از دو هفته به ایران بازگشتم و خبرشان کردم که منزل بختیار را پیدا کرده ام و حتی توانستم با ایشان مصاحبه کنم. طرح مدونی برای اجرای حکم اعدام بختیار تهیه کردم و دست به کار اجرایی کردن آن شدم که متأسفانه آقای خلخالی مرتکب اشتباه شد و در مصاحبه اعلام کرد که برای اجرای حکم اعدام شاپور بختیار به پاریس، کماندو فرستاده ام."
صادق خلخالی در آن هنگام با حکم آیت الله روح الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی، حاکم شرع دادگاه‌های انقلاب اسلامی بود. در دوره آقای خلخالی ده ها نفر با حکم او اعدام شدند که بسیاری از آنان وابستگان و سیاستمداران عصر پهلوی بودند.
دادگاه های ضربتی و اجرای فوری احکام اعدام توسط آقای خلخالی او را به چهره ای جنجالی بدل کرده بود که هر صحبت و سخنش با دقت شنیده می شد.
آقای نقاش می گوید: "این گونه شد که شاپور بختیار نه جواب تلفن می‌داد و نه وقت ملاقات و محافظین او نیز افزایش پیدا کردند. به این ترتیب وقت ملاقاتی که با او گذاشته بودم و قرار بود همانجا کار را تمام کنم منتفی شد. همزمان از تهران با من تماس گرفتند و گفتند که اینجا به شدت از بابت کودتا نگرانی وجود دارد و باید هر چه زودتر بختیار کشته شود."
انیس نقاش می گوید که در این وضعیت حجت بر او تمام شد و بر خود واجب دید که هر کاری از دستش بر می آید انجام دهد.

صادق خلخالی؛ انیس نقاش می گوید که آقای خلخالی حاکم شرع دادگاه های انقلاب اعلام کرده بود که برای اعدام شاپور بختیار کماندو به پاریس فرستاده است
"یک اسلحه ۷ میلیمتر با صدا خفه کن تهیه کردم و رفتم سراغ بختیار. اما اینها شک کردند و در ساختمان را به رویم باز نکردند. من هم بلافاصله تصمیم گرفتم با گلوله قفل در را بشکنم و بروم داخل. اما چون در دفتر بختیار ضد گلوله بود، هیچ کاری نتوانستم بکنم. یکی از دو گلوله ای که به من خورد، متعلق به سلاح خودم بود که به در شلیک کردم و کمانه کرد و برگشت سمت خودم. بعد هم که با پلیس فرانسه درگیر شدم و یک گلوله دیگر هم خوردم و دستگیر شدم."
محاکمه آقای نقاش در پاریس منجر به محکومیت او به حبس ابد شد اما این پایان داستان نبود.

'بختیار فاسد بود باید از بین می رفت'

آقای نقاش در سال ۱۳۸۷ به خبرگزاری فارس گفته بود: "اگر پختگی حال حاضر را داشتم نقشه ترور بختیار را به طور حتم تغییر می دادم. در زمان وقوع ترور به علت کمبود وقت نتیجه عملیات ناموفق شد، اگر دو یا سه هفته صبر می‌کردیم و لوازم مناسب انتخاب می کردیم، نتیجه این عملیات بهتر از این حاصل می شد."
اما جرقه ترور شاپور بختیار در کجا زده شد؟ انیس نقاش چنین توضیح می دهد: "در یک جلسه‌ای که محمد منتظری نیز حضور داشت اطلاعاتی از انجام یک کودتا مطرح شد. من اعلام کردم که باید رفتارهای بختیار پیگیری و کودتا خنثی شود. محمد منتظری چون آن روزها تشکیلاتی تحت رهبری خود نداشت، گفت این عملیات را باید با دستگاه های دیگر مطرح کرد. بعد از ۲ روز طی جلسه ای اعلام شد که با انجام ترور موافقت شده است."
به روایت آقای نقاش، حکم این کار توسط حاکم شرع، یعنی صادق خلخالی صادر شده بود. او می گوید: "شاپور بختیار یک سیاستمدار فاسد بود و باید از بین می رفت".
"برنامه ترور بر این اساس بود که من به همراه دو نفر دیگر از همراهانم به عنوان خبرنگار وارد اتاق بختیار شده و در حین مصاحبه با اسلحه صدا خفه کن او و همراهش را بدون اینکه صدایی بلند شود ترور کنیم به طوری که پلیس‌های نگهبان جلوی منزل او متوجه نشوند، اما متأسفانه با اشتباه آقای خلخالی و صحبتی که انجام دادند، دیگر بختیار نه وقت مصاحبه می‌داد و حتی تلفن های ما را پاسخ می داد. محافظ های بختیار نیز افزایش پیدا کرد. ما مجبور شدیم که ابتدا با کشتن افراد پلیس در جلوی در منزل بختیار به زور وارد خانه او شویم و به زور تا پشت در اتاق بختیار نیز نفوذ کردیم ولی هرچه تلاش کردم نتوانستم وارد اتاقی که بختیار در آن حضور داشت بشوم."

'ترور بختیار جزو افتخارات من است'

فاصله مرگ و زندگی شاپور بختیار در تابستان ۱۳۵۹ همین در بود. انیس نقاش می گوید: "در زندان داشتم دیوانه می شدم که چطور نتوانسته ام یک در را باز کنم".
"تا چهار ماه در زندان داشتم دیوانه می شدم که چطور نتوانسته ام یک در را باز کنم تا اینکه در دادگاه قاضی عکس‌های مربوط به در اتاق را نشان داد که از لایه‌های آهن ضد آتش تشکیل شده است لذا متوجه شدم که تلاش برای بازکردن آن بیهوده بوده است."


انیس نقاش در سال های جوانی


آقای نقاش می گوید که از حرف زدن درباره سوءقصد به آقای بختیار "ترس و شرم" ندارد: "این جزو افتخارات من است. به نظر من ایران در پوشش خبری جریان اولین ترور شاپور بختیار کوتاهی می کند، در مورد این موضوع صحبت‌های فراوانی در خارج از ایران صورت گرفته است."
آقای نقاش گفته است که خبرنگاران فرانسوی زمانی که به او مراجعه می‌کنند و در صحبت های خود، واژه تروریست را به کار می برند، در پاسخ به آنها می گوید: "مگر فرانسوی‌ها مرتکب هیچ قتلی نشده اند؟ بعدش تک تک ترورهایی را که فرانسه مرتکب شده بود برایشان نام می برم."
او روایتی هم از دوران زندانی بودنش در فرانسه و گفت و گو با یکی از ماموران اطلاعاتی این کشور دارد: "زمانی که در زندان فرانسه بودم، یک هواپیمای آن کشور در آسمان منفجر شد. اینها گفتند کار ایران است و آمدند سراغ من که در زندان بودم. افسر اطلاعاتی آمد تا از من بازجویی کند به او گفتم اصلا فرض کن من جزو اطلاعات ایران هستم و مافوقم به من دستور داده که بختیار را ترور کنم. من هم مثل تمام افسران اطلاعاتی دستور را اجراکردم، شما هم در الجزایر و سوئیس فلان کار و بهمان کار را کرده اید و پنجاه فقره از ترورهای دستگاه اطلاعاتی فرانسه را در کل دنیا ردیف کردم. طرف خسته شد رفت و استراحت کرد، بعد دوباره برگشت به من گفت: سلام همکار."
انیس نقاش می گوید: "در بازجویی ها به آن افسر تاکید کردم که فرق من با شما این است که من ترور بختیار را بر اساس اعتقادات خودم انجام داده ام، ولی شما عقیده ندارید و فقط دستورات مافوقتان را اجرا می‌کنید."

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.