وبسايت کانون هواداران تيم ملی فوتبال آلمان در ايران_ ترجمه و تأليف : حسين قربانی

او آخرين کاپيتان تيم ملی فوتبال آلمان بود که توانست در سال 1990 با اين تيم، جام قهرمانی جهان را بالای سر خود ببرد، همچنين توانست در سالهای 1990 و 1991 عنوان بهترين بازيکن سال فوتبال جهان را از آن خود کند و با 150 بازی رکورد دار بيشترين بازی ملی است.

لوتار ماتئوس _ مرد خستگی ناپذير از توپ فوتبال، ديروز تولد پنجاه سالگی خود را جشن گرفت.

در زير مصاحبه اختصاصی لوتار ماتئوس با روزنامه بيلد را مشاهده ميکنيد که به مناسبت تولد پنجاه سالگی او برگزار شده است.

بيلد : آقای ماتئوس، چهره شما مانند شبيه به چهل سال ها است و هميشه اين سؤال به وجود ميايد که آيا شما موادی برای جوانتر نشان دادن چهره خود، استفاده ميکنيد؟

ماتئوس : من احتياجی به استفاده از موادی برای جوانتر نشادن دادن خود ندارم، از موادی که چهره را جوان نشان ميدهند، استفاده نميکنم، موهايم را رنگ نميکنم، من در هفته چهار تا پنج بار ميدوم، از دستگاه های دو استفاده ميکنم، دائم در حال مسافرت هستم و از بازيکنان تيم ملی فوتبال بلغارستان ديدن ميکنم، همچنين زمان زيادی را با دوستانم صرف ميکنم و از زندگی و کارم لذت ميبرم، همه اين مسايل باعث ميشود که من چهره جوانی داشته باشم و جوان بمانم.

بيلد : چگونه روز تولد خود را جشن ميگيريد؟

ماتئوس : روز تولد خود را در محفلی کوچک با دوستانم در مونيخ جشن ميگيرم اما در روز تولد خود در کمپ تيم ملی فوتبال بلغارستان برای آمادگی در بازی مقابل تيم ملی فوتبال سوئيس که هدايت آن به عهده اوتمار هيتسفيلد است.

بيلد : در حال حاضر صحبتهای زيادی در آلمان درباره مربيان انجام ميشود، چرا شما جزو کانديداهای مربيگری باشگاه های بوندسليگا نيستيد؟

ماتئوس : به اين سؤال، باشگاه ها بايد جواب بدهند، فصل گذشته پيشنهادات زيادی به من از باشگاه های هرتابرلين، نورنبرگ، هانوفر و بسياری باشگاه های ديگر، ارائه شد اما نتوانستم با هيچ کدام از آنها به توافق برسم، در حال حاضر چرخ و فلک بوندسليگا به دنبال جذب مربيانی با خصوصيات منحصر به فرد است.

بيلد : پس به همين ترتيب در پنجاه سالگی، چراغ کار کردن در بوندسليگا برای شما خاموش شده است؟

ماتئوس : چی ؟ البته نه، بله من با بوندسليگا آشنايی کامل دارم اما باشگاه های خوب در خارج از آلمان هم وجود دارد، کسی که مانند من به فوتبال را دوست دارد، هيچ مشکلی در اين دنيا نخواهد داشت، من در حال حاضر با فدراسيون فوتبال بلغارستان تا پايان سال 2011 قرارداد دارم و به احتمال بسيار زياد با آنها به مدت يک سال ديگر تمديد خواهم کرد، زيرا ميخواهم با اين تيم به موفقيتهای بزرگی دست پيدا کنم.

بيلد : در ماههای اخير، در زندگی شما حاشيه های بسيار زيادی وجود داشت، اين حاشيه ها برای پيدا کردن کار، شما را اذيت نکردند؟

ماتئوس : نميدانم، به اين سؤال هم بايد مديران باشگاه ها و يا مديران فدراسيون های فوتبال جواب دهند، در حقيقت من روند هميشگی خود را در فوتبال دارم، من از همسرم جدا شدم و خبرهای زيادی درباره من در مطوعات نوشته شد اما من خودم به شخصه در کارم، مسائل شخصی را دخالت نميدم.

بيلد : شما مربی مجارستان بوديد و الان هم هدايت بلغارستان را بر عهده داريد، چه زمانی نوبت آلمان ميرسد؟

ماتئوس (با خنده) : احتمالاً، مربيگری تيم ملی فوتبال آلمان، آسانتر از بلغارستان است و به همين علت شانس مربيگری تيم ملی آلمان بيشتر است، من به تواناييهای خودم ايمان دارم اما هنوز هيچ صحبتی در اينباره انجام نشده است.

بيلد : به خاطر اينکه لو قرارداد خود را تا سال 2014 تمديد کرده است؟

ماتئوس : بله، او هم به خوبی از عهده اينکار بر آمده است، او در حدود 6-7 سال توانسته است، تيم را منقلب کند، به نظر من زمانی که او با کلينزمن در تيم ملی فوتبال آلمان بودند، بسيار عالی کار کردند.

بيلد : به نظر شما، چه زمانی ما قهرمانی جهان را کسب خواهيم کرد؟

ماتئوس : تيم ملی فوتبال آلمان از پتانسيل بالايی برای قهرمانی برخوردار است، دفعه های قبلی، سخت ترين بازيهای ما با اسپانيا بود که به راحتی ميتوانستيم آنها را شکست دهيم، تيم ملی فوتبال آلمان دارای بازيکنان جوانی است و بازيکنان ذخيره خوبی دارد، بازيکنان تيم از بهترينهای بوندسليگا هستند.

بيلد : بالاک چه سرانجامی خواهد داشت؟

ماتئوس : او برای تيم ملی فوتبال آلمان، افتخارات زيادی به ارمغان آورد، آينده کاپيتان تيم ملی فوتبال آلمان، ساده نخواهد بود، او استحقاق حضور در تيم ملی را دارد اما با توجه به بازی تيم در حال حاضر، هيچ دليلی برای بازگشت او وجود ندارد، خود او بايد درک کند که موقعيت فعلی در تيم ملی، مناسب او نيست و بايد روی بازيهای لورکوزن تمرکز کند تا بتواند خداحافظی خوبی از فوتبال داشته باشد.

بيلد : شما از 19 سالگی در تيم ملی آلمان بازی ميکرديد، کداميک از بازيکنان حال حاضر فوتبال آلمان، شما را به ياد خودتان مياورد؟

ماتئوس : شايد 20 نفر و يا شايد 30 نفر هستند که واقعاً بازيکنان مستعدی هستند، من ميتوانم از بندروف، اشميلتزر و گوتزه نام ببرم و بدون شک ميگويم که آنها در حال حاضر سطح بازی بالاتری نسبت به من دارند.

بيلد : چرا؟

ماتئوس : چون در حال حاضر، آمادگيها و رسيدگی های بيشتری روی بازيکنان انجام ميشود، و همچنين زمانی تغيير کرده است، آن زمان من از دهات به جهان بزرگ راه پيدا کردم، هرتزوگن‌آوراخ_ گلادباخ_ مونيخ_ ميلان. در آن زمان در اروپا مرز وجود داشت، اينترنت وجود نداشت، موبايل وجود نداشت، در سال 1988 ايتاليا، کشور دوری محسوب ميشد.

بيلد : در باشگاه اينترميلان، شما به يک ستاره تبديل شديد، کدام بازيکن آلمانی را در حال حاضر ميتوان ستاره ناميد؟

ماتئوس : شواين اشتايگر، بدون شک جزو ده بازيکن برتر دنيا است. توماس مولر که در جام جهانی، سطح بالايی از فوتبال را به نمايش گذاشت، اوزيل که در مادريد بازيهای خوبی ارائه ميدهد و به سمت ستاره شدن در حال حرکت است و به نظر من نوير، بهترين دروازه بان جهان است که حداقل در يک سال گذشته ميتوان از او به عنوان بهترين دروازه بان جهان نام برد و کاسياس و بوفون تواناييهای نوير را ندارند.

بيلد : ظاهراً شما از باشگاه رئال مادريد هم پيشنهاد داشتيد؟

ماتئوس : بله، در سال 1991، من فکر ميکنم که در مادريد ميتوانستم، تجربه زيادی کسب کنم، رئال مادريد آماده بود در آن سال برای خريد من 18 ميليون مارک آلمان به باشگاه اينترميلان پرداخت کند اما پلگرينی، رئيس باشگاه اينترميلان، کلکسيونر وسايل هنری و نقاشيهای هنرمندان بزرگ بود، هميشه ميگفت : " کسی که پيکاسو را دارد، هيچوقت آن را نميفروشد، لوتار تو پيکاسوی من هستی ! "

بيلد : اگر در حال حاضر به دوران گذشته، آيا تمام اين کارهايی را که در اين پنجاه سال در زندگی فوتبالی حرفه اي و زندگی شخصی خود انجام داده ايد را تکرار خواهيد کرد؟

ماتئوس : بله، ترجيحاً، بله. من از چهار ازدواج ناموفق خود پشيمون نيستم، ازدواج شباهت به بازی فوتبال دارد - هيچوقت نميدانی که چگونه تمام ميشود، به همين خاطر بايد جنگيد و نگران از دست دادن انرژی خود نبود و در آخر همه چيز به تو بستگی ندارد بلکه به همسرت هم بستگی دارد، شايد مضحک باشد اما من خانواده دوست هستم و روابط صميمانه و گرم خانواده را دوست دارم.

بيلد : آليسا، دختر شما ازدواج کرده است، آيا قصد ندارند به شما نوه اي هديه دهند؟

ماتئوس : نه، در حال حاضر برنامه اي برای بچه دار شدن ندارند اما البته من خيلی دوست دارم که دخترم، بچه اي به دنيا آورد و من پدربزرگ شوم.

بيلد : آيا در زندگی فوتبالی خود، اشتباهی انجام داده ايد که پشيمان باشيد؟

ماتئوس : بله، در سال 2000 فکر ميکردم که اگر به نيويورک بروم به خيلی موفقيتها دست پيدا خواهم کرد اما اگر در بايرن مونيخ ميماندم و در بايرن از فوتبال خداحافظی ميکردم، جام ليگ قهرمانان اروپا را بالای سر خود ميبردم، ليگ قهرمانان اروپا تنها جامی است که من نتوانستم به آن دست پيدا کنم، باشگاه بايرن مونيخ در آن زمان هيچ برنامه اي برای جدايی از من نداشت، اين لحظه بزرگترين اشتباه من در زندگی فوتبالی بود، خيلی از نزديکان به من گفتند که بايرن را ترک نکن اما من توجهی به آنها نکردم، اگر از بايرن خارج نميشدم شايد تا امروز هم در بايرن در حال کار کردن بودم، به بايرن علاقه زيادی داشتم اما نميدانم چرا در آن زمان چنين تصميم احمقانه اي را گرفتم.

بيلد : چه زمانی برای شما در دوران بازيگری، درخشان تر است؟

ماتئوس : من افتخار ميکنم در سن بيست سالگی در تيم ملی فوتبال آلمان، بازی ميکردم، مشکلات زيادی در آن زمان با برتی فوگتس داشتم و بيش از ده عمل جراحی انجام دادم، اما خوشحالم که در حال حاضر با فوگتس دوست هستيم. - درخشان ترين زمان برای من در فوتبال، سال 1990 بود که توانستم با تيم ملی فوتبال آلمان، قهرمان جهان شوم و کاپ را بالای سر خود ببرم.

بيلد : چه چيزی شما از فرانتس بکن بائر، مربی آن زمان خود ياد گرفتيد؟

ماتئوس : من از همه مربيان خودم مانند هاينکس، لاتکا، تراپاتونی، درواليا، ريبکا، فوگتس و هيتسفيلد، چيزهای زيادی ياد گرفتم. اما فرانتس برای من هيچوقت مربی نبود، فرانتس برای من شخصيت نورانی، دوست، خدا و پدر بود.

بيلد : چه آرزويی در روز تولد برای خود داريد؟

ماتئوس (بعد از زمان زيادی فکر کردن) : احتمالاً، کمی آرامش در زندگی و برد در مقابل سوئيس.